W związku z zatwierdzeniem w dniu 3 czerwca 2024 r. przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym wniosku o płatność końcową dla Projektu pn. „Odnawialne źródła energii dla mieszkańców Bielska-Białej” Projekt wszedł w okres trwałości, w którym założone cele muszą zostać utrzymane, a Projekt nie zostanie poddany zasadniczej modyfikacji, w rozumieniu art. 71 rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. (Dz. U. UE z 2013 L 347/320 z późn.zm.), zgodnie z którym trwałość Projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres pięciu lat od daty zakończenia Projektu.
Oznacza to, że okres trwałości Projektu upływa 2 czerwca 2029 roku i do tego czasu wszyscy Grantobiorcy są zobowiązani, zgodnie z zapisami zawartej Umowy o powierzenie grantu zachować warunki trwałości Projektu.
Trwałość Projektu - definicja - rozumie się przez to czas, w którym Grantobiorca zobowiązany jest do utrzymywania mikroinstalacji OZE wykonanej w ramach Projektu w niezmienionym stanie technicznym, co oznacza brak możliwości zmiany miejsca instalacji i jej przeznaczenia przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji Projektu przez Gminę Bielsko-Biała, tj. od dnia wpływu ostatniej transzy dofinansowania. Mieszkaniec zostanie poinformowany pisemnie lub za pośrednictwem komunikatu na stronie www.oze.bielsko-biala.pl o dacie zakończenia okresu trwałości Projektu.
Zawarta Umowa o powierzenie grantu (zwana dalej Umową) określa obowiązki Grantobiorcy w okresie trwałości Projektu. Są to w szczególności:
1. zachowanie w niezmienionym stanie technicznym nowo wybudowanej mikroinstalacji przez co najmniej okres trwałości Projektu;
2. dokonywanie przeglądów serwisowych w okresie trwałości Projektu;
3. ubezpieczenie mikroinstalacji w okresie trwałości Projektu;
4. monitorowanie wskaźników zgodnie z zapisami § 8 Umowy – tj. przekazywanie do Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej w terminie do 15 stycznia każdego roku w okresie trwałości Projektu informacji o stanie licznika na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Informację należy przesłać przez odpowiedni formularz monitorujący w zakładce: WYŚLIJ ODCZYT LICZNIKA na stronie www Projektu, a w przypadku awarii strony www - drogą emailową na adres: oze.pomiar@um.bielsko-biala.pl
Przypominamy również, że zgodnie z Umową Urząd Miejski w Bielsku-Białej oraz inne podmioty uprawnione do kontroli funduszy UE mogą przeprowadzić kontrole i wizyty monitorujące na nieruchomości, na której zrealizowano inwestycję grantową, na każdym etapie realizacji Projektu (w tym w okresie trwałości Projektu).
W przypadku niewywiązywania się przez Grantobiorcę z realizacji Umowy, w szczególności wykorzystania środków niezgodnie z celami Inwestycji oraz niezachowania okresu trwałości Grantobiorca zobowiązany jest do zwrotu grantu z odsetkami, w trybie określonym w § 9 Umowy.